Kronológia
- Miután a sáméhegyi beruházónak elfogyott a pénze, és ezért a köztes M0 csomópontnak csak az északi ágát építette ki, az állam átvállalta tőle a déli ág megvalósítását. Ki is írták közbeszerzésre a fél csomópontot az 5103. j. úton most épülő turbokörforgalommal együtt.
- 2022. június 6-án a Kormány visszavont minden nem megkezdett infrastrukturális beruházást, összesen 270-et, köztük a sáméhegyi csp. déli ágát is. Ezért a fenti közbeszerzés forráshiány miatt eredménytelen lett.
- A 2022. július 6-án a Magyar Közút kikötötte a TESCO magasépítési engedélyéhez adott közútkezelői nyilatkozatában, hogy a használatbavétel feltétele a csonka M0 csp. teljes kiépítése. Mivel az állam ekkorra kivonult ebből a történetből, a beruházó azzal szembesült, hogy vagy magának kell megépítenie a 2,5 milliárdos csomópontot (a telekért 10 milliárdot fizetett, a felépítmény költsége 50-80 milliárd lehet), vagy áthidaló megoldást kell keresnie.
- Az áthidaló megoldást Nagy János polgármester szolgáltatta. Bár a 2022. júliusi közútkezelői hozzájárulásban az értesítettek listáján még csak nem is szerepel a miklósi önkormányzat, Nagy János mégis fontosnak tartotta, hogy önállóan, a képviselő-testület és a lakosság megkérdezése nélkül, titokban tegyen egy lemondó nyilatkozatot a Magyar Közút felé, mely alapján az 2022. októberében módosította a közútkezelői hozzájárulást a MK, és már nem kérte a sáméhegyi M0 csp. forgalomba helyezését a TESCO használatbavételéhez.
Következtetések
- Vajon hogyan került a képbe Nagy János, és kitől származik az ötlet, hogy tegyen lemondó nyilatkozatot? Becz Péter és Nagy János már a képviselő-testületi ülésen sem titkolják bizalmas viszonyukat, Becznek még az is megengedett, hogy az ülésen patkánynak nevezze Jaksa-Ladányi Emma alpolgármestert. Ráadásul a telkeket összevásároló és a beruházónak értékesítő Leshegy Kft. részére, – melynek ügyvezetője Becz Péter exfideszes képviselő – a beruházó még 2023-ban is fizetett telekvételár-részletet. Becznek érdekében állt tehát végig olajozni a folyamatot…
- Ha Becz Péter és Nagy János arra használták a mandátumukat, hogy a földbizniszt olajozzák és minél jövedelmezőbbé tegyék (azaz elérték, hogy az M0 csomópontot ne kelljen megépíteni a raktárhoz) akkor méltatlanok a képviseletre, és távozniuk kell a közéletből.
- A Leshegynek, melynek Becz Péter az ügyvezetője, és a MICSI Kft-nek, ami Potoczkihoz köthető, összesen 4 milliárd forintos haszna keletkezett a TESCO-n, az Átlátszó cikke szerint pedig még csak le sem adózták rendesen a nyereséget, az adócsalás gyanúja is felmerül. Volt tehát pénz lóvéra, és ami a lemondó nyilatkozatot illeti, tudjuk, hogy Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen…
- Miért cserébe engedhette el a beruházást az M0 csp. megépítése nélkül a Magyar Közút, mely felett a tulajdonosi jogokat a Lázár-féle Építési és Közlekedési Minisztérium gyakorolja? Lehet, hogy a polgármester által az egekig magasztalt turbokörforgalom megépítéséért, ami eredetileg állami feladat volt, közbeszerzés is volt rá, de mivel a NER szétlopta az országot, és nem volt rá forrás, a beruházó átvállalta az államtól?
- A turbokörforgalom lett volna az ára annak, hogy Nagy János lemondó nyilatkozata alapján módosítsák a közútkezelőit, és ne írják elő az M0 csp. kiépítését a TESCO használatbavételéhez?
——————-
A TESCO beruházás jó buli volt az államnak, hiszen ilyen módon mentesült az M0 csomópont és a turbokörforgalom megépítésének terhe alól.
Ha normális polgármestere van a városnak, aki nem ad ki titokban lemondó nyilatkozatot, akkor a Nagylaposi dűlőn egyetlen kapavágás sem történik. Ehelyett jövő év elején nyit a raktár napi 1106 kamionnal, 1300 kisebb teherautóval és személyautóval, M0 csp. nélkül…
TESCO #1 – Hogyan született meg a lemondó nyilatkozat?