Előzmények
Az építési minisztériumban Lázár Jánosnak átadott 3300 aláíráshoz csatolt levelemben azt kértem, írjanak ki soron kívüli közbeszerzést az M0 csomópontra, és vizsgálják felül a módosított közútkezelői hozzájárulást: Állítsák vissza az eredeti állapotot, azaz utasítsák a Magyar Közutat, hogy újra írja elő a raktár használatbavételéhez az M0 csp. forgalomba helyezését.
Az államtitkár válaszában mindössze annyit írt vissza, hogy az elfogadott beruházási kerettörvény alapján nem indulhat új infrastrukturális beruházás 2024. június 30-ig, és hogy a beruházási kerettervben (ez 10 évre szól), benne lesz a csomópont. A közútkezelői hozzájárulás „visszamódosítására” vonatkozó kérésemre nem kaptam választ, pedig egy hónap elteltével újabb levelet írtam.
Szép leveleket írnak tehát a NER-es urak a lakosságnak a semmiről, már ha egyáltalán válaszolnak. Az mindenesetre egyértelmű, hogy Nagy János lemondó nyilatkozatával kikerült a szél a vitorlából, és sem az állam nem hajlandó a Csepel-sziget közlekedési problémáival foglalkozni, sem a TESCO (CTP) lobbierejében nem bízhatunk. Nagy János elintézte nekik, hogy M0 csomópont nélkül nyithassanak meg, innentől kezdve nem érdekeltek a további közlekedésfejlesztésben.
Milyen jövőre számíthatnak a gerincúton közlekedők?
1. Az új turbokörforgalom és az M0 csp. terveit össze kell fésülni, és el kell küldeni minőségbiztosításra és ki kell írni a közbeszerzést. Ennek időigénye 6 hónap.
2. Az ajánlattételi szakasz és a nyertes kihirdetése 2 hónap alatt zárul le.
3. A csomópont építése 16-18 hónapot vesz igénybe.
4. A TESCO-raktár nyitása 2025 elején várható.
- Ha a minisztérium előre dolgozott, és az 1. pont szerinti munkák kész vannak (tervek, minőségbiztosítás),
- ha a 10 éves beruházási kerettervben az első helyen szerepel majd az M0 csp. beruházás,
- ha az állam azonnal tud forrást biztosítani a csomópont építésére, ami azért kérdéses, mert épp a múlt hónapban döntöttek forráshiány miatt 675 milliárd forintnyi állami beruházás felfüggesztéséről,
- ha az első lehetséges időpontban, július 1-én kiírják a közbeszerzést, 2026 végére készülhet el a csomópont.
Tehát a legjobb verzióban is majdnem 2 évig kell tehát úgy közlekednünk, hogy M0 fejlesztés nem lesz, de a TESCO országos logisztikai bázisa már üzemel. És ennél csak rosszabb forgatókönyvek vannak, hiszen pénz biztosan nincs semmire, mert a Fidesz ellopta.