Mit ér 3300 aláírás?

A TESCO gigaraktára okozta forgalomnövekedés elviselhetetlen terhet fog róni a Csepel-sziget déli részén közlekedőkre. Ezen nem segít, hogy a beruházó CTPark két turbókörforgalmat épít a raktárbázis ki- és bejáratához. Ez csak arra lesz jó, hogy a TESCO saját forgalmát rávezesse a közútra. 1106 kamion, 331 darab tehergépkocsi és 944 darab személygépkocsi és kisteherautó fogja pluszban terhelni a település úthálózatát, ami 4536 darab egységjárművet jelent naponta. A turbó-körforgalmak akkor javítanák a közlekedést és gyorsítanák a főirány áthaladását, ha a mellékirány – azaz a TESCO-bázis – forgalma alacsony lenne. Mivel a TESCO által generált járműforgalom a gerincút jelenlegi 19 ezer járműnyi forgalmának 20-25%-át teszi ki, a nyitás után jelentősen akadályozza majd a főirány haladását. Ami pedig a munkahelyteremtést – mint az M0 csomópontról történt lemondás indokát – illeti, a műszaki leírás szerint, szemben a polgármester által kommunikált 2000-2500 új munkahellyel, 1010 főre tervezték a szociális helyiségeket. Mivel a gyáli és herceghalmi TESCO-raktár, ahol rendelkezésre áll a képzett munkaerő, bezár, a miklósiak számára jelentős munkahelyteremtésről nem beszélhetünk.

A fenti indokok miatt a Miklósért Városvédő Körrel aláírásgyűjtésbe kezdtünk a csonka M0 csomópont megépítéséért. Az összegyűlt 3300 aláírást személyesen Lázár Jánosnak adtuk át 2022. november 6-án egy levél kíséretében, melyben kértük a minisztertől, hogy írjanak ki soron kívüli közbeszerzést a csomópontra, és hogy a miniszter járjon el annak érdekében, hogy a Magyar Közút Zrt. bírálja felül a módosított közútkezelői hozzájárulásban foglaltakat, térjen vissza a korábbi közútkezelői hozzájárulás kikötéseihez, és írja elő, hogy a logisztikai bázist sem részben, sem ideiglenesen ne lehessen használatba venni a kérdéses M0 csomópont forgalomba helyezése előtt. A minisztérium az időközben elfogadott beruházási kerettörvényre (2023. évi LXIX. tv.) hivatkozva arról biztosította az egyesületet, hogy benne lesz a csomópont a 10 éves keretprogramban, de arra a kérésre, hogy a minisztérium mint a Magyar Közút Zrt. tulajdonosi jogainak gyakorlója módosítsa „vissza” a közútkezelői hozzájárulást, sem akkor, sem a második megkeresés alkalmával nem válaszolt, a mai napig sem.

Hogy mit ér 3300 aláírás? Ha városunk vezetője titokban a város lakói ellen dolgozik, a hátuk mögött és a képviselő-testület megkerülésével köt háttéralkut az egész Csepel-sziget kárára, az illetékes minisztérium pedig megvizsgálni sem hajlandó a közútkezelői hozzájárulás keletkezésének körülményeit, és hogy milyen indokkal dobták sutba a szakmai szempontokat, akkor láthatóan nem sokat :((((

Mit ér 3300 aláírás?