Gurulás Szerelmese: Észrevételek a Közmeghallgatáson elhangzottakkal kapcsolatban

Nem olyan rég volt lehetőségem az augusztus 21-ei Közmeghallgatásról készült felvételeket megnéznem az egyik legnagyobb videó megosztó felületen. Közlekedésépítéssel foglalkozó mérnökként a következőknek örültem.

  • Az új általános iskola körüli javasolt egyirányú utcákkal (Temesvári utca és a tervezett „Szántóföldi” utca) egyetértek, örülök nekik. Tapasztalat alapján mindig azt mondom, hogy közoktatási intézmény körül – főleg, ha agglomerációban van – egyirányú útszakaszok kellenek.
  • Örvendetes, hogy a Petőfi utca – Szebeni utca kereszteződésben körforgalmat szeretnének kialakítani, annak tükrében, hogy a település szerkezeti terve alapján a Szebeni utca egy gyűjtőút lesz, ha egyszer kiépül.
  • Azt is jó volt látni, hogy készül a Szebeni utca kiépítésének a terve.
  • Jó hír az is, hogy a Csépi úton történik valami és elvileg elindul legalább egy egyoldali gyalogjárda kiépítése.

De felmerültek bennem észrevételek és kérdések:

  • Szó volt arról, hogy a buszforduló az új utca miatt szükséges, hogy déli irányba kicsit eltolódjon. Remélem az új autóbusz forduló esetében külön megállóhelyet és utasbeállókat kap a Budapesti és a Szigetszentmiklósi irány (úgy, mint az Auchannál).
  • A Szebeni utca kiépítése
    • Ha egyszer kiépül teljes értékű gyűjtőútként a Szebeni utca, akkor foglalkoztak-e azzal a kérdéssel, hogy a Széchenyi utcán közlekedő autóbusz viszonylatok nyomvonal módosuljon-e? Átkerüljön a Szebeni utcára, főleg úgy, hogy a Petőfi utcai csomópontban egy körforgalmat alakítanának ki? Ezzel együtt vizsgálva volt-e a Széchényi utca forgalmi rendjének átalakítása, forgalomcsillapítása?
    • Örömmel láttam, hogy külön kerékpárutat terveznek kialakítani a Szebeni utca nyugati oldalán (Dujmó oldalán), de észrevettem, hogy a kivetített mintakeresztszelvény sajnos nem felel meg a hatályban lévő Útügyi Műszaki Előírásnak (e-UT 04.04.13:2020 Közúti visszatartó rendszerek – KVR). Önálló kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút esetén a vízelvezető árok mellett, 2,00 m-nél keskenyebb padkával rendelkezik a kerékpáros felület, akkor az árok semmilyen körülmények között nem lehet burkolt vagy végig szükséges korlát kiépítése.

1. ábra: Közmeghallgatás 2023. augusztus 21. – 1. rész (https://www.youtube.com/watch?v=14cOObr_0B8&t=2730s)

2. ábra: e-UT 04.04.13:2020 Közúti visszatartó rendszerek – KVR – 25. ábra – b4

Így a Szebeni utca esetében javasolt lenne a csapadékvízelvezető árok átalakítása vagy a kerékpárút és az árok közé legalább 2,00 m széles padka tervezése.

  • A tervezett 6,00 m széles út esetében jó volt látni, hogy a két szélére a tervező süllyesztett szegélyeket rakott. A szegéllyel teljes mértékben egyet értek, mert fizikailag megtámasztja az útburkolatot és ezzel növeli annak élettartamát. De javasolnám a kiemelt szegélyek megvizsgálását, mert ha az út két szélén csak süllyesztett szegélyt lesz, akkor félek, hogy mint a település többi részén, el fogják azt parkolni. Javasolnám, mint a hanyatló nyugaton szokás, el kell dönteni, hogy adott útszakaszt közlekedésre vagy kiszolgálásra használjuk. A Szebeni út esetében gyűjtőútról beszélünk, tehát mindenféle képen közlekedési útvonal, így már az épített kialakításnak is egyértelműen azt kellene mondania, hogy ” Ne parkolj a szélén!”. Ha mégis biztosítani szeretnénk parkolási lehetőséget, akkor azt megfelelően építsük ki.
Gurulás Szerelmese: Észrevételek a Közmeghallgatáson elhangzottakkal kapcsolatban