Gurulás Szerelmese: A sziget így is nehézkes közúti közlekedése kap még egy szöget a koporsójába

Kedves szigetszentmiklósi és csepel-szigeti Lakótársak!

Közlekedéssel foglalkozó mérnökként nem tudom szó nélkül hagyni a CTP-projekthez tartozó forgalmi adatokat. Talán már mindenki találkozott azokkal a számokkal, amit a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nek a bérlő (TESCO) megadott, de azért leírom őket még egyszer:

  • szgk. és kisteherautó: 944 db/nap/keresztmetszet,
  • közepes tehergépkocsi: 142 db/nap/keresztmetszet,
  • nehéztehergépkocsi: 189 db/nap/keresztmetszet,
  • nyerges- és pótkocsis tehergk.: 1106 db/nap/keresztmetszet.

Tudom, ezek a számok alapból is magasnak tűnnek, de egy közlekedéssel foglalkozó mérnöknek még rémisztőbbek. Ahhoz, hogy érhető legyen, miért írom azt, hogy még rémisztőbb, egy dolgot tisztáznunk kell. A közlekedéstervezés során ún. egységjármű szorzókat használunk. Így határozhatjuk meg, hogy egy tehergépkocsi, busz kb. hány autó helyével egyenlő a forgalomban.

Az egységjármű szorzókkal felszorozva a fent leírt számokat, a következőket kapjuk:

  • személyautó és kisteherautó: 944×1=944 db,
  • közepes tehergépkocsi: 142x 2,5=355 db,
  • nehéztehergépkocsi: 189×2,5=472 db,
  • nyerges- és pótkocsis tehergk.: 1106×2,5=2765 db.

Így összességében a projekt 4536 db új járműnek megfelelő forgalmat hoz létre a környező úthálózaton.

Ez – napi autóhasználatot feltételezve – akkora forgalom, mintha Szigetszentmiklóson megjelenne hirtelen kb. 11 ezer új lakos. (Ma Magyarországon 1000 lakosra kb. 400 autó jut.) Iszonyat nagy ugrás, ha megnézzük, hogy kb. 40 ezer lakos van jelenleg Szigetszentmiklóson.

A TESCO megnyitása tehát kb. 27%-os lakosságszám-növekedésnek megfelelő forgalomnövekedést fog okozni egyik napról a másikra.

Nem értem, hogy az Önkormányzat részéről senki sem volt, aki ezeket a számokat látva sikított volna!?? Azt meg felháborítónak tartom, hogy a területhez legközelebbi, félig megépült M0 csomópont (sáméhegyi) befejezésétől nagyvonalúan eltekint a polgármester úr, ilyen adatok és a mindenki által ismert reggeli dugók mellett!

Attól félek, hogy az az úthálózat, ami jelenleg is a kapacitásának a határán táncol, el fog esni. A projekt által keltett forgalom a két meglévő M0 csomópontot fogja terhelni az egyszerűbb sáméhegyi helyett, így az egész sziget így is nehézkes közúti közlekedése kap még egy szöget a koporsójába.

A szerző közlekedéstervező mérnök, szigetszentmiklósi lakos, az Óbudai Egyetem oktatója. Köszönöm neki, hogy segít közérthetően tájékoztatni a várható közlekedési helyzetről.

Gurulás Szerelmese: A sziget így is nehézkes közúti közlekedése kap még egy szöget a koporsójába