Egy tiszteletreméltó pozíciót csúfol meg Nagy polgármester a személyeskedő, irányomban évek óta alaptalanul gyűlölködő és az őt városvezetői pozícióba juttató ellenzéki pártok folyamatos szidásával, begőzölt kommentjeivel. Az MMM-es polgármester szeptemberi akciójával kiírta magát az ellenzéki politikusok köréből, miután a Fidesszel összeállva távolított el szocialista, momentumos, dékás és kritikus civileket tisztségeikből. Helyükre haverjait és leszerepelt fideszes politikusokat, kommenthuszárokat delegált. Az ő szempontjából logikus, hogy most az ellenzéki pártokat szidja és a civil képviseletet dicsőíti, mert nem nagyon maradt neki más, de hát pl. Dorogi is civil, na.
Ebben a primitív, fiúöltöző-szagú, „kinek az apja kamionos” színvonalú kommentcsatában nem veszek részt Nagy Jánossal. Ady Muszáj Herkulese és Tökmag Jankói éppen elegendő igazolást adnak, hogy tisztán lássam a színvonal mocsarát. Tom Sawyert is időben kell olvasni, hogy ezek felnőttkorban érjenek valamit. Egy polgármester ilyen színvonalon talán az országban sehol nem kommentel, pláne, ha (volt) ellenzéki városvezetőről van szó.
Azonban arra a csúsztatásra, amit a TESCO-logisztikával kapcsolatban tett Nagy reagálok, mert a saját alkalmatlanságát, szándékosságát, vagy hibáit nem takarhatja el a képviselő-testületi döntéssel.
Sokaknak csak most tűnt fel, hogy valami épül a Csepeli út mentén az „Eperföldön”. Pedig erről már 2021-ben döntött a testület. Akkor civilek indítottak petíciót, https://www.peticiok.com/tiltakozas_a_szigetszentmiklosi… de most már más is látja a döntés következményeit.

Nagy János polgármester három alkalommal terjesztette elő a Nagylaposi-dűlő kérdését. Mind a három alkalommal RENDKÍVÜLI testületi ülésen, azaz a BIZOTTSÁGOKAT MEGKERÜLVE. Rendkívüli előterjesztés esetén ugyanis az ülés előtt csak 1-2 nappal kapjuk meg az anyagokat és a bizottságok tárgyalása is kimarad. Ez Nagy felelőssége. Ezzel mind a lakosság véleményének bevonását, mind pedig a hosszadalmas előkészítést megkerülte. Első alkalommal a képviselők többsége nyári szabadságra hivatkozva meghiúsította a döntést.
Mindössze ketten vállaltuk fel a 13 fős testületből, hogy nyilvánosan tájékoztatjuk a lakosságot az előterjesztésről. Jómagam itt írtam a dilemmáimról, https://www.facebook.com/…/pfbid0278afY6J9v4wYPqwWyeyDK… Gyurcsik kolléga pedig itt: https://www.facebook.com/…/pfbid0t4Z4493NGADTCUVPgnSsLY…
Én közútfejlesztési garanciákat vártam a Közút részéről, Gyurcsik kolléga anélkül is támogatóbb volt. Mások és Nagy János is csendben voltak.
Nem tudok udvariasabban fogalmazni: Nagy hazudik.
Alpolgármesterként soha nem kaptam felhatalmazást a Nagylaposi-dűlővel kapcsolatos ügyintézésre.
Nem volt soha ilyen feladatköröm, és soha nem terjesztettem elő ezzel kapcsolatos kérdést a testület elé. Az akkor még működő alpolgármesteri kabinetet vezetve nyilvánosan, a hivatal dolgozóival, valamint Gyurcsik, Ladányi, Nagy János, Emma asszony és Szentgyörgyi részvételével tárgyaltunk KÖZÖSEN a beruházókkal. Ezeken a tárgyalásokon én képviseltem azt az álláspontot, hogy a Csepeli útra semmilyen fejlesztést ne engedjünk rá a jövőben. Ha Nagy János nem a telefonját pörgette volna az üléseken, akkor erre is emlékezne most.
A képviselői munka nyilvánvalóan döntési helyzet elé állít mindannyiunkat. Ebben az esetben a közlekedési terhelés, a várható környezetszennyezés mértéke és a bevételként várható iparűzési adó és építményadó mértéke és a beruházó által felajánlott támogatás mértéke állt szemben egymással.
Az M0-tól északra fekvő saroktelek, az Ürgehegy fejlesztése kapcsán egy 20 hektáros területre több körös tárgyalást követően 600 M Ft támogatást tudtunk kialkudni. Közös munkánk volt, de itt én vezettem meghatalmazással a tárgyalásokat. Erről szerettünk volna annak idején közös nyilatkozatot is kitenni, de a frakciócsetben ezt Nagy János (MMM-Fidesz) és Jaksa-Ladányi Emma megakadályozták. Ökölszabályként ha húsz hektárra 600 M Ft-ot alkudunk ki, akkor 60 hektárra mennyit kellett volna a CTP-nek fizetnie? Ha arányosítunk, akkor 1,8 Mrd Ft-ot, ezzel szemben Nagy János a személyes sikerének tudja be, hogy a TESCO esetében 1,26 Mrd Ft-ban sikerült megalkudnia. Akárhogy is számolom, ha arányosítunk, itt hiányzik 550 millió Ft. Ezeket a tárgyalásokat már Nagy János és Szentgyörgyi József vezette.
Önkormányzatunk beszorult. A jelenlegi szennyvíztelep kapacitása 95% felett működik, gyakorlatilag 2023-2024-ben már egy társasház megépítését követően is megtagadhatják az engedélyt a rákötésre. Felelős városvezetőként ezért kezdeményeztem egy területbejárást annak idején. A két cég által biztosított, összesen 1,86 Mrd Ft felajánlásból 1,45 Mr Ft biztosított a szennyvíztelep fejlesztésére. Ez a várható bekerülési költség 35-40% lehet legfeljebb. A telep kapacitásának szűkössége a Szabó-Vántsa féle Fidesz vezetés hibája, a 2015-ös bővítésre elköltött milliárdos források eddig biztosítottak nyugalmat. Ki kell tenni a megtelt táblát? Igen!
A második, augusztusi testületi ülésen is csendben volt Nagy, mert ugyanazzal a tartalommal, ugyanúgy rendkívüli ülésen terjesztette elő a napirendet. Én kértem egyedül be egy olyan anyagot, ami a Közút garanciális előírásait tartalmazza. Nem tudom, mi lett volna, ha ezt nem teszem meg, minden közúti fejlesztés előzetes ismerete nélkül szavaztatott volna Nagy János. Ez az igazság, a jegyzőkönyvekből végig nyomon követhető, hogy végül 2021. októberében milyen információk birtokában szavazta meg a testület a fejlesztést. Erre még visszatérek.
De milyen fejlesztések hiányoznak még mindig a Településrendezési Szerződések és a Közút előírásai alapján az utóbbi évek területbevonásai okán?
SÁMÉHEGY (2019, FIDESZ) (M0-tól északra)
Nem épült meg az M0-Rákóczi út csepeli irányában vállalt körforgalom az M0 hídtól északra a II. Rákóczi Ferenc úton.
Nem épült meg az M0 szigetszentmiklós-leshegyi déli fel-, és lehajtója az M5 irányában. Ezt a beruházást a befeketető a megnövekedett költségek miatt nem tudta megépíteni, ezt az állam vállalta át. Lázár János 2022. nyarán egy tollvonással visszavonta az állam ígéretét.
ÜRGEHEGY (2020 – új városvezetés) (M0-tól északra)
A közlekedéstervezési terület azonos volt a sáméhegyivel. Külön közlekedésfejlesztési előírást ez nem tartalmazott, a saját rákötésüket kell biztosítani csak a fejlesztési területére. A munkálatok még nem kezdődtek meg.
NAGYLAPOS (2021 -új városvezetés) (Eperföld)
OPEL Molnár” – új körforgalmi csomópont kiépítése az M0-II. Rákóczi Ferenc úti lámpás kereszteződés helyén (Lázár visszavonta). Ennek kiépítése, és az M0 mellett húzódó szervízúti forgalomelvezetése csökkentené a sziget autóforgalmának akadályozását.
A közút előírásai között ezen kívül viszont csak olyan fejlesztések vannak, amelyek nem a Csepel-szigeti és miklósi lakosság, hanem a beruházási terület megközelítését segítik elő a kamionok számára. Így épül majd (valamikor) egy turbó körforgalom a Fövenykúti-gerincúti egysávos helyén, onnan pedig egy párszáz méteres négysávos szakasz a Leshegyi útig.
De mi a helyzet a forgalommal?
Nem tudom eldönteni, hogy a Nagy János (MMM-Fidesz) vagy nem érti ezt az egészet, vagy tudatosan vezeti félre a lakosságot. Amikor két hete kiderült, hogy a TESCO-logisztika költözik ide, az minden korábbi számítást felborított. Nagy az informális megbeszéléseken is és a helyi televíziónak is arról beszélt, hogy fejlett gyógyszeripari cég érkezik ide. Nem mondott igazat, a TESCO jön. Megszüntetik a herceghalmi és a gyáli bázist, mindent ide költöztetnek át az egyébként is szűk Csepel-sziget északi részére. Ez óriási forgalmi dugókat fog eredményezni.
A döntésnél rendelkezésre álló tanulmánytervben (amit egyébként a CTP fizetett…) összességében megjelenő ráterhelt forgalom egységjárműben megadva: 8400 egységjármű / nap. Ezt is nehezen, de még tudná kezelni az előírt összes közlekedési fejlesztés, amit fentebb már bemutattam, hogy egyelőre meg sem épül. Ami igazán problémás, az a TESCO. Herceghalomról megszereztük a forgalmi adatokat, ami alapján komoly növekedés várható az tervezetthez képest is. Egy TESCO logisztika nem vasáru-kereskedelem, itt mozog a legtöbb áru napi szinten.
A herceghalmi bázis 40 ezer nm, a miklósi 120 ezer nm lesz.
A várható plusz forgalom a CTP saját prognózisa és a TESCO megjelenése alapján, csak hogy érthető legyen: a CSEPELI ÚT NAPI FORGALMÁNAK FELE-KÉTHARMADA!!! Így már érthető az aggodalom.
Nagy polgármester azt állítja, hogy a szomszédos, a lakóövezettel határos „Pápai-dűlővel kapcsolatban nem kereste meg a beruházó az Önkormányzatot, nincs információnk az elképzeléseikről.” Ezzel szemben lakossági lakásfórumot tartott a napokban a Temesvári utca környékén, ahol elmondta, hogy a Pápai-dűlő be fog épülni, de szállodát (!) és erdősávot is ígért. Nem tudom, ki jönne ide szállodába kikapcsolódni, a Szent Miklós lakótelep panelházainak magasságával vetekedő ipari csarnokok közvetlen szomszédságába. Inkább munkásszálló lehet a befektető elképzelése?
A Pápai-dűlő szántó1-2 minősítésű, a földtörvény által is védett minőségi föld. Nagy azt mondja, hogy a gazdák ne adják el. Akkor honnan tud mégis ilyen fejlesztésekről? Persze, ha a Fidesszel kötött alkuja során több információt kap, akkor már sejtheti azt, hogy kiemelt beruházási célterületté nyilváníthatja a kormány a területet, akkor valóban semmit nem tehetnek a gazdák, mert egyszerűen kisajtátítják a földjeiket. Információim szerint 6.000 Ft-os ajánlattal keresték meg a kisebb földtulajdonosokat, mire ők 16.000 Ft-os négyzetméterárat adtak tárgyalási alapként Ugyanakkor a nagyobb földterülettel rendelkező, régi szigetszentmiklósiak nem akarják eladni a földeket. Ha Nagy csak félrevezeti őket és már többet tud egy esetleges kormányzati beavatkozásról – ami olyan lenne mint Gödön a Samsung esetében – akkor megint trükkösen próbál kicsúszni a felelősség alól.
Nagy János (MMM-Fidesz) ebből a józanul elmagyarázható döntési helyzetből képes színvonal alatti stílusban dékázni, jószaizni. Pedig annyi minden mást is meg lehetne beszélni érvelve, vitázva.